Kasvokuva Yuko Mori

Yuko Morin väitöstutkimus osoittaa kiusatuksi tulleilla olevan muita korkeampi riski yrittää itsemurhaa

Noin 5 prosenttia nuorista on yrittänyt itsemurhaa, osoittaa INVEST-tutkija Yuko Morin lastenpsykiatrian alan väitöstutkimus. Tutkimuksen pohjana on laaja kansainvälinen koulukysely, joka paljasti tutkijalle, että todennäköisimmin itsemurhaa yrittivät verkkokiusaamisen tai perinteisen kiusaamisen uhriksi joutuneet oppilaat. Tutkimuksessa selvisi myös, että noin kolmannes nuorista kokee olonsa turvattomaksi koulussa ja että nuoret hakevat harvoin ammattiapua mielenterveysongelmiinsa.

Yuko Mori tutki väitöskirjassaan nuorten keskeisiä mielenterveyshaasteita Aasian ja Euroopan maissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin kouluturvallisuuteen ja mielenterveysongelmien avunhakukäyttäytymiseen liittyviä kysymyksiä sekä nettikiusaamisen ja itsemurhayritysten välistä yhteyttä.

Morin väitöstutkimuksessa toteutettiin laaja koulukysely, jossa käytettiin vertailukelpoisia menetelmiä eri maissa. Kyseessä on ensimmäinen laaja kansainvälinen tutkimus, jossa tutkittiin verkkokiusaamisen ja itsemurhayritysten välistä yhteyttä.

– Itsemurhayritysten esiintyvyys oli 4,8 prosenttia, ja tytöillä se oli suurempi. Niillä oppilailla, jotka olivat joutuneet sekä verkkokiusaamisen että perinteisen kiusaamisen uhriksi, oli suurin itsemurhayrityksen riski, Mori kertoo.

Kolmannes nuorista kokee olonsa turvattomaksi koulussa

Väitöstutkimuksessa toteutetun kyselytutkimuksen otokseen kuului 21 688 13–15-vuotiasta nuorta Kiinasta, Suomesta, Kreikasta, Intiasta, Indonesiasta, Iranista, Israelista, Japanista, Liettuasta, Norjasta, Venäjältä, Singaporesta ja Vietnamista.

Kyselytutkimuksessa selvisi, että yli 31 prosenttia nuorista koki olonsa turvattomaksi koulussa.

– Vertailluista maista Suomessa tytöt kokivat olonsa useimmiten turvalliseksi koulussa, sillä vain 11,5 prosenttia vastanneista koki olonsa turvattomaksi koulussa. Japanissa vastaava luku oli 69,8 prosenttia, Mori kertoo.

Pojat kokivat vähiten turvattomuutta kouluissa Norjassa (7,7 %) ja eniten Japanissa (68, 2%).

– Kiusaaminen, mielenterveysongelmat ja opettajan tuen puute vaikuttavat siihen, kokevatko nuoret olonsa turvalliseksi koulussa.

Monet mielenterveysongelmat puhkeavat teini-iässä

Maailmanlaajuisen mielenterveystiedon kerääminen nuorilta on tärkeää, sillä monet mielenterveysongelmat puhkeavat teini-iässä. Nuorten mielenterveyteen liittyvistä eroista eri maiden ja kulttuurien välillä on kuitenkin aiemmin tuotettu vain vähän luotettavaa tietoa.

– Mielenterveysongelmiin liittyvät käsitykset ja stigma sekä tapa hoitaa mielenterveysongelmia voivat vaihdella huomattavasti eri maissa. Nuorten mielenterveyteen liittyvä kansainvälinen vertaileva tutkimus onkin tärkeää, jotta ymmärrämme, kuinka yleisiä nämä ongelmat ovat ja kuinka voimme vähentää niitä, Mori sanoo.

Väitöstutkimukseen kuuluvassa laajassa tutkimuskatsauksessa selvisi, että aiemmissa tutkimuksissa oli havaittu hyvin erilaisia tuloksia siitä, kuinka suuri osuus nuorista koki olonsa turvattomaksi koulussa. Tulosten vertailu näiden tutkimusten välillä oli Morin mukaan vaikeaa, koska niissä käytettiin erilaisia ​​tapoja mitata ja analysoida oppilaiden turvallisuutta.

Mielenterveysongelmista kärsivät nuoret hakevat harvoin ammattiapua

Yuko Morin väitöstutkimuksessa selvisi myös, että erityisesti alhaisemman tulotason maissa nuoret hakivat harvoin ammattiapua mielenterveysongelmiinsa. Suomessa noin neljännes vakavista mielenterveysongelmista kärsivistä tytöistä hakeutuu ammattiavun piiriin. Tytöt hakivat apua todennäköisemmin kuin pojat.

Yuko Morin väitöstutkimus tehtiin osana Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen koordinoimaa Eurasian Child Mental Health Study -tutkimusta, jossa tarkastellaan nuorten hyvinvointia ja mielenterveyttä eri maissa.

Tutkimus korostaa turvallisempien kouluympäristöjen luomisen ja paremman mielenterveystuen tarjoamisen merkitystä nuorille.

– Tuen tarjoaminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta nuoret voivat menestyä tässä kriittisessä kehitysvaiheessa. Meidän tulisi kehittää uusia kouluissa tarjottavia mielenterveysohjelmia ja toteuttaa kiusaamisen vastaisia aloitteita ja digitaalisia interventioita nuorten tukemiseksi maailmanlaajuisesti, Mori päättää.