Vertaissuhteet avainasemassa nuorten prososiaalisen käyttäytymisen kehityksessä
Daniela Chávezin väitöstutkimus osoittaa, että vertaissuhteiden tukeminen – erityisesti pidettyjen ja torjuttujen oppilaiden välisen vuorovaikutuksen edistäminen – voi luoda osallistavampia ja kannustavampia oppimisympäristöjä.
Chávez tutki väitöstyössään, ovatko vertaissuhteet prososiaalisen käyttäytymisen, kuten auttamisen, välittämisen ja jakamisen, syitä vai seurauksia – vai molempia. Prososiaalisella käyttäytymisellä viitataan vapaaehtoisiin tekoihin, joiden tarkoituksena on hyödyttää toisia, esimerkkeinä tästä auttaminen, välittäminen ja jakaminen.
Aiemmat prososiaaliseen käyttäytymiseen liittyvät tutkimukset ovat keskittyneet pääasiassa lapsiin ja nuoriin aikuisiin, Chávez tarkastelee vertaissuhteiden merkitystä erityisesti murrosiässä. Hänen tutkimuksensa perustuu chileläisen ProCiviCo-hankkeen aineistoon.
Tutkimustulokset tuovat esille, että luokkahuoneen sosiaaliset suhteet tarjoavat mahdollisuuksia vahvistaa myönteisiä käyttäytymismalleja, myös niiden oppilaiden keskuudessa, joilla on haasteita vertaisryhmässä.
– Pidetyillä ja hyväksytyillä oppilailla on merkittävä rooli prososiaalisen käyttäytymisen mallintajina. Heidän vuorovaikutuksensa torjuttujen nuorten kanssa voi parantaa jälkimmäisten sosiaalista asemaa ja taitoja sekä luoda positiivisempia suhteita kouluyhteisössä, Chávez toteaa.
Chávez havaitsi, että erityisesti kohtalaista torjuntaa kokeneilla nuorilla oli suuri potentiaali lisätä prososiaalista käyttäytymistään. Otollisin hetki näiden muutosten tukemiselle oli yläkoulun kahdeksannen luokan alkuvaihe.
Tutkimus tuo myös esiin, että vaikka torjutut ja kiistanalaiset nuoret eivät aina lisää prososiaalista käyttäytymistään, he voivat vähentää aggressiivista käyttäytymistä siirtymävaiheiden, kuten uuden kouluvuoden alkaessa.
Chávez teki väitöskirjansa kaksoisohjauksessa Turun yliopistossa tutkimuksen lippulaiva INVESTissä sekä Chilen katolisessa pontifikaaliyliopistossa (Pontificia Universidad Católica de Chile). Väitöskirja tarkastettiin Chilessä 12.12.2024.
>> Väitöskirja: A Chance To Be Kinder? The Role of Peer Acceptance and Rejection in the Development of Prosocial Behavior in Adolescence