INVEST webinaarisarja: Tutkimuksesta asiantuntijoiden arkeen

INVEST tutkimuskeskus ja lippulaiva aloittaa uuden webinaarisarjan, jossa tuomme ajankohtaista tutkimustietoa keskusteltavaksi alan asiantuntijoiden kanssa.

Webinaarisarjan ohjelma keväällä 2021

Miksi lapsi tai nuori ei käy koulussa? Näkökulmia ja ratkaisuehdotuksia kouluakäymättömyyteen

Tiistai 27.4.2021 klo 14-16

Sitouttava kouluyhteisötyö on yksi Opetus- ja kulttuuriministeriön toimenpiteistä kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisemiseksi. Toimenpiteen mukaan perusopetuksessa käynnistetään uusi sitouttavan kouluyhteisötyön toimintamalli, joka tukee sekä oppilaita että koulujen henkilökuntaa koulupudokkuuden ehkäisemisessä, koulunkäyntiin sitouttamisessa, poissaolojen vaikutusten korjaamisessa, kouluyhteisön hyvinvoinnin vahvistamisessa sekä osaltaan kiusaamisen vastaisessa työssä.

Minkälaisesta ilmiöstä kouluakäymättömyydessä on kyse ja mitä toimintatapoja on jo kehitetty? Maksuttomassa verkkoseminaarissa aihetta käsitellään paneelikeskustelussa, jonka jälkeen myös yleisö voi osallistua keskusteluun.

Webinaarin ohjelma:

14.00-14.05 Tervetuloa ja käytännön vinkit
Tutkimuskoordinaattori Mari Leino, INVEST Tutkimuksen lippulaiva

14.05.14.15 Avaussanat
Valtiosihteeri Minna Kelhä, Opetus- ja kulttuuriministeriö

14.15-15.30 Paneelikeskustelu
Tutkimuskoordinaattori Mari Leino, INVEST Tutkimuksen lippulaiva
Panelistit
Johanna Kallio
, Sosiaalityön professori, Turun yliopisto
Katarina Alanko, Projektitutkija, Åbo Akademi
Inkeri Kylänpää, Perhevalmentaja, Kotoa kouluun -hanke
Riikka Koivunen, Perusopetuksen palvelupäällikkö, Turun kaupunki
Marika Soini, kokemusasiantuntija

15.30-16.00 Keskustelua

Webinaari on maksuton, mutta pyydämme ilmoittautumisia 26.4. mennessä. Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille.

Ilmoittaudu tästä

Tilaisuus on osa Tutkitun tiedon teemavuoden ohjelmaa

Vanhempainohjaus perheen psykososiaalisen hyvinvoinnin tukena

Tiistai 30.3.2021 klo 14.15-16.00

INVEST tutkimuksen lippulaiva järjestää maksuttoman verkkoseminaarin, jossa käsitellään perheen hyvinvoinnin ja psykososiaalisen toimintakyvyn tukemista tutkittujen vanhempainohjausmenetelmien avulla. Vaikuttava vanhemmuuden tuki edistää perheen hyvinvointia ja toimintakykyä sekä ehkäisee lapsen tunne- ja käytösongelmia. Tutkimus tukee näyttöön perustuvien menetelmien käyttöönottoa, levittämistä ja juurruttamista kunnissa ja SOTE-alueilla.

Webinaarissa keskustelemme vanhemmuuden tukemisesta Voimaperheet-ohjelmien avulla.  Voimaperheet-työryhmä kehittää ja tutkii näyttöön perustuvia digitaalisia ja digiavusteisia ohjelmia sekä niiden implementointia osaksi suomalaista terveydenhuoltoa palvelujärjestelmän eri tasoilla. Sen vanhempainohjausohjelmat on kehitetty tukemaan neuvolan perhetyötä ja neuvolalle asetettua lapsen ja perheen psykososiaalisen toimintakyvyn arviointitehtävää. Noin kolmasosa Suomen neuvoloista kuuluu Voimaperheet-vanhempainohjauksen piiriin.

Vanhempainohjaus käytännössä – Vanhemman kokemuksia
Perhevalmentaja Katja Toivonen ja ohjelmaan osallistunut vanhempi

Uusi portaittainen palvelukokonaisuus käytösongelmien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon
Erikoistutkija Marjo Kurki
TtT, erikoistutkija, Turun yliopisto
Tieteellinen päätoimittaja, ITLA

Voimaperheet neuvolatyön tukena
Terveydenhoitaja Elina Jääoja-Virtanen
Kivenlahden neuvola, Espoo
Katso video

Vanhemmuuden tuki – Lisää huolipuhetta vai lisää pystyvyyttä; millaisia tuen tarpeita perheillä on ja mitä meillä on tarjota
Matti Kaivosoja
LT, kliininen opettaja, Turun yliopisto
Vs. ylilääkäri, Soite, Nuorisopsykiatria
Katso video

Toisen asteen opiskelijoiden hyvinvointi ja Opintokamu-ohjelma

Tiistai 9.2.2012 klo 14.00-15.30

INVEST tutkimuksen lippulaiva järjestää maksuttoman verkkoseminaarin toisen asteen koulutuksen parissa työskenteleville ja Opintokamu-ohjelman käyttäjille.

Opintokamu tarjoaa oppilaitoksille välineitä hyvinvointityöhön sekä nuorten hyvinvoinnin ja oppimisen tukemiseen. Webinaarissa kerromme tutkimustuloksia siitä, miten etäopetus on vaikuttanut toisen asteen opiskelijoiden hyvinvointiin, esittelemme Opintokamu-ohjelmaa ja sen käyttäjäkokemuksia, sekä vastaamme kysymyksiinne Opintokamusta.

Ilmoittaudu webinaariin 4.2.2021 mennessä

Webinaarin ohjelma:

Etäopetuksen vaikutus toisen asteen opiskelijoiden hyvinvointiin
– Juuso Repo, tohtorikoulutettava, Turun yliopisto

Opintokamu-ohjelman esittely
– Tiina Turunen, erikoistutkija, Turun yliopisto

Kokemuksia Opintokamun käytöstä
– Sari Poropudas, erityisopettaja, Pudasjärven lukio

Opintokamu-materiaalin hyödyntäminen oppitunneilla
– Tiina Turunen, erikoistutkija, Turun yliopisto
Katso video

Keskustelua ja vastauksia Opintokamuun liittyviin kysymyksiin