Koronan yhteiskunnalliset vaikutukset -webinaarisarja: Eriarvoisuus ja heikoimmassa asemassa olevat

20.09.2021 13:00 - 15:00

Webinaari järjestetään maanantaina 20.9.2021 klo 13–15.  Webinaariin ilmoittautuminen 16.9. mennessä. Webinaarin osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse perjantain 17.9. aikana.

Tilaisuudessa eriarvoisuutta käsitellään altistumisen, rajoitustoimien, hyvinvointivaltion ja koronaelvytyksen näkökulmista heikoimmassa asemassa olevien ryhmien kannalta.

Puheenvuorot:

• Avauspuheenvuoro, Jani Erola, INVEST-lippulaivan johtaja
  • Samassa myrskyssä mutta eri veneissä, COVID-19 ja eriarvoisuus, Satu Helske (INVEST), Valtioneuvoston COVID-19-tutkimuskatsaussarjan Eriarvoisuus-teeman tutkija
  • Heikoimmassa asemassa olevat lapset ja nuoret
    • Esitys pohjautuu seuraavien tutkijoiden ja asiantuntijoiden asiantuntemukseen: Johanna Lammi-Taskula (THL), Timo Harrikari (Lapin yliopisto), Sakari Karvonen (THL), Tapio Räsänen (KELA), David Gyllenberg (INVEST, Turun yliopisto), Tarja Heino (THL), Johanna Hietamäki (THL), Pia Eriksson (THL), Anniina Kaittila (Turun yliopisto), Marita Husso (Tampereen yliopisto), Taina Laajasalo (THL), Lotta Lempinen (INVEST, Turun yliopisto), Aino Sarkia (Pelastakaa Lapset ry), Kaisa Mishina (Turun yliopisto), Siiri Utriainen (THL)
  • Maahan muuttaneet, Natalia Skogberg, THL
  • Ikääntyneet ja erityisryhmänä laitoshoidossa olevat
    • Esitys pohjautuu seuraavien tutkijoiden ja asiantuntijoiden asiantuntemukseen: Riku Laakkonen (Tampereen yliopisto), Katarina Blomqvist (Aalto-yliopisto), Maija Harju (Helsingin yliopisto), Marjut Lemivaara (Tampereen yliopisto), Jari Pirhonen (Helsingin yliopisto), Sari Kehusmaa (THL), Sini Siltanen (THL), Suvi Leppäaho (THL), Katja Ilmarinen (THL), Ilkka Pietilä (Helsingin yliopisto)
  • Vammaiset
    • Esitys pohjautuu seuraavien tutkijoiden ja asiantuntijoiden asiantuntemukseen: Päivi Sainio (THL), Päivi Nurmi-Koikkalainen (THL), Anna Väre (THL), Maria Valtokari (THL), Marja Holm (THL), Elina Lindström (Kuntaliitto), Sonja Miettinen (Kehitysvammaliitto)

Puheenvuorojen jälkeen käydään loppukeskustelu, johon osallistuu tutkija kustakin teemasta.

Webinaarin ja loppukeskustelun puheenjohtajana toimii erikoistutkija Satu Helske INVEST-lippulaivasta (Turun yliopisto, THL).