Lapsen oikeuksien päivän verkkotilaisuus

19.11.2021 09:45 - 12:00

Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry, Turun yliopisto, INVEST ja Turun yliopiston Sote-akatemia järjestävät yhdessä perjantaina 19.11.2021 klo 9.45-12.00 jo perinteeksi muodostuneen Lapsen oikeuksien päivän tilaisuuden. Tilaisuus on verkkovälitteinen, joten voit osallistua paikasta riippumatta.

Tilaisuuden teemana tänä vuonna: Miten turvaamme jokaisen lapsen oikeuden hyvään kohteluun ja velvollisuuden kohdella muita hyvin?

Tänä vuonna Lapsen oikeuksien viikon valtakunnallisena teemana on oikeus hyvään kohteluun. VSLJ ry, INVEST, Sote-akatemia ja Turun yliopisto lähestyvät teemaa Lapsen oikeuksien päivän verkkotilaisuudessa erityisesti aikuisten vastuun kautta. Millaisessa yhteiskunnassa ja asenneilmapiirissä lapset ja nuoret kasvavat? Millaista on tämän päivän vanhemmuus, ja mikä on ammattikasvattajien rooli? Miksi yhdestä lapsesta kasvaa empaattinen ja toisesta ei? Miten aikuiset voivat edistää yhdenvertaista oikeutta hyvään kohteluun?

Ilmoittaudu Lapsen oikeuksien päivän tilaisuuteen

9.45 Tervetuloa Lapsen oikeuksien päivän verkkotilaisuuteen

Juontaja Katja Keisala, YTT
Miia Hänninen, toiminnanjohtaja, Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry
Miia Tuominen, tutkimuspäällikkö, Sote-akatemia, Turun yliopisto
Marika Jalovaara, dosentti, STN konsortiojohtaja, Heidekenin tiedekummien sylikummi

Avauspuheenvuoro

Ilkka Kantola, TT, puheenjohtaja, Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry

Kun hyvää tarkoittavasta ei seuraakaan hyvää – Eriarvoisuuden kysymykset kasvatuksen ja koulutuksen katvealueella

Kristiina Brunila, kasvatuksen ja koulutuksen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden professori, Helsingin yliopisto

Paneelikeskustelu

Panelisteina:

Niina Junttila, kasvatuspsykologian professori, opetusneuvos, Turun yliopisto ja Opetushallitus
Linnea Karlsson, lasten- ja nuorisopsykiatrian erikoislääkäri, kehityspsykiatrian dosentti, Turun yliopisto
Sami Luoto, päiväkodin johtaja, lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen asiantuntija
Virpi Pöyhönen, psykologian tohtori, erikoistutkija, Turun yliopisto
Paneelin vetää juontaja Katja Keisala.

12.00 Tilaisuus päättyy

Ilmoittaudu Lapsen oikeuksien päivän tilaisuuteen

Lue juontaja Katja Keisalan blogikooste viime vuoden tapahtumasta: Mitä me teemme sille, että jotkut lapset ovat aivan yksin?

#LOP2021 #LapsenOikeudet #tttv21
#MullaOnVäliä #SullaOnVäliä #OikeusHyväänKohteluun

Kansainvälistä Lapsen oikeuksien päivää vietetään vuosittain 20.11.