Virtual Media Breakfast: tarjolla kattaus tuoreimpia tutkimusuutisia

25.03.2021 09:00 - 10:30

INVESTin aamiaistilaisuus tarjoilee kattauksen mielenkiintoisia tutkimusuutisia ajankohtaisista yhteiskunnallista asioista.

9.00 Avaus ja INVESTin tavoitteet
INVESTin tutkijoiden tavoitteena on rakentaa Hyvinvointivaltio 2.0, jossa ongelmiin puututaan kohdennetuilla interventioilla.

INVESTin johtaja professori Jani Erola, Turun yliopisto, sosiologia

9.10 Miten tutkimme haastavia kiusaamistapauksia?
Kiusaaminen on Suomessa vähentynyt kymmenen vuoden ajan, vuodesta toiseen, mutta edelleen on oppilaita, joita kiusataan toistuvasti. Nyt on uskallettava kysyä ne kaikkein vaikeimmat kysymykset, kuten: missä on epäonnistuttu ja miksi. Vain siten voidaan kehittää entistä tehokkaampia keinoja kiusaamiseen puuttumiseksi.

Professori Christina Salmivalli, Turun yliopisto, psykologia

9.30 Raskaudenaikaisen masennuksen tunnistaminen ja hoito
Yhdessä vahvaksi –hoito-ohjelman avulla pyritään hoitamaan odottavan äidin masennusta ja vahvistamaan lapsen hyvinvointia jo sikiöaikana. Hoitamattoman raskaudenaikaisen masennuksen on todettu olevan yhteydessä lyhyellä aikavälillä näkyvien ongelmien, kuten raskauskomplikaatioiden ja varhaisen vuorovaikutuksen ongelmien lisäksi mm. lapsen myöhempään sosiaalisten ja tunnetaitojen kehitykseen.

Kollegiumtutkija Miika Vuori, Turun yliopisto, lastenpsykiatria

9.50 Valtioneuvoston kanslian COVID-19-tutkimuskatsaukseen raportoiminen ja eriarvoisuustutkimus Suomessa ja maailmalla
Minkälaisia raportteja kokoamme päättäjille ja miksi? Mitä tutkimus kertoo eriarvoisuudesta koronan aikana?

Erikoistutkija Satu Helske, Turun yliopisto, sosiologia

10.10 – 10.30 Aikaa kysymyksille

Ilmoittaudu tapahtumaan

Lähetämme ilmoittautuneille linkin tapahtumaan

INVEST on Turun yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteinen hyvinvointivaltion teemoja tutkiva monitieteinen tutkimuksen lippulaiva. INVEST yhdistää sosiologian, psykologian ja lastenpsykiatrian huippututkimuksen Suomessa ja tähtää lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseen ja kestävämpään hyvinvointivaltiomalliin.