Miten lapset, nuoret ja perheet voivat?

16.11.2022 18:00 - 20:00

Vierailukeskus Joki, Cave (Tiedepuisto, Lemminkäisenkatu 12b, 20520 Turku)

Sanna Marinin hallituksen kausi päättyy pian, ja eduskuntavaalit lähestyvät. Millä tolalla on lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointi hallituskauden päättyessä? Mitä teemme Suomessa oikein, missä pitäisi parantaa? Miten varmistamme, ettei yksikään lapsi tai nuori putoa turvaverkkojen ulkopuolelle?

Eriarvoisuuden, interventioiden ja uuden hyvinvointiyhteiskunnan tutkimuskeskus ja lippulaiva INVEST järjestää sidosryhmätilaisuuden keskiviikkona 16.11.2022.

Tilaisuudessa INVESTin johtavat tutkijat luovat katsauksen lasten ja nuorten sekä perheiden hyvinvointiin tuoreen tutkimustiedon näkökulmasta. Aiheina

• lasten ja nuorten mielenterveys, hyvinvointi ja palvelut,
  • koulutus ja tiedepääoma sekä
  • väestö, työllisyys ja maahanmuuttajat.

Keskustelemme julkishallinnon päättäjien, viranomaisten ja asiantuntijoiden rooleista lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin rakentajana. Pohdimme myös uusien hyvinvointialueiden asemaa kokonaisuudessa.

Tilaisuus on suunnattu julkishallinnon päättäjille ja viranomaisille sekä lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskenteleville asiantuntijoille ja kolmannen sektorin toimijoille. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 9.11.2022.

Illan puhujat

Jani Erola on INVESTin johtaja ja sosiologian professori Turun yliopistossa.

Christina Salmivalli on psykologian professori Turun yliopistossa, KiVa Koulu -ohjelman kehittäjä ja johtaja sekä INVESTin varajohtaja.

Marika Jalovaara on sosiologian professori Turun yliopistossa ja strategisen tutkimuksen FLUX-hankkeen johtaja.

Andre Sourander on lastenpsykiatrian professori Turun yliopistossa ja Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen johtaja.

Johanna Kaakinen on psykologian apulaisprofessori Turun yliopistossa ja strategisen tutkimuksen FINSCI-hankkeen johtaja.

Olli Kangas on INVESTin tutkimusjohtaja sosiaalipolitiikan dosentti Turun yliopistossa.

Maria Vaalavuo on tutkimuspäällikkö Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella ja strategisen tutkimuksen SustAgeable-hankkeen johtaja.

David Gyllenberg on apulaisprofessori Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa.

Tarkemmat aiheet löytyvät tilaisuuden kutsusta: KUTSU Miten lapset, nuoret ja perheet voivat 16.11.2022

Lisätietoja

lippulaivapäällikkö Erika Lilja, INVEST, etunimi.sukunimi@utu.fi, p. 044 556 3411

viestinnän asiantuntija Milla Ikonen, INVEST, etunimi.sukunimi@utu.fi, p. 050 5976 824

INVEST on Turun yliopiston ja THL:n yhteinen tutkimuskeskus sekä Suomen Akatemian tutkimuksen lippulaiva. Tavoitteemme on tarjota Suomelle ja muille yhteiskunnille nykyistä tasa-arvoisempi sekä taloudellisesti, väestöllisesti ja sosiaalisesti kestävämpi hyvinvointivaltiomalli.