Kuvituskuva SuomiAreenasta / Decorative photo from SuomiAreena

Lukutaitokinkerit SuomiAreenassa

12.07.2022 16:00 - 16:45

Asiantuntijakeskus BEPOP, Yrjönkatu 22, Pori

Lukutaitokinkerit – miksi erot suomalaisten lukutaidossa kasvavat?

Ero heikommin ja parhaiten lukevien välillä kasvaa. Pitääkö siitä huolestua? Mitä tutkimus kertoo suomalaisten lukutaidon tilasta? Millaiset haasteet näkyvät opetuksessa? Entä miten innostamme uusia ryhmiä lukemisen ja tutkitun tiedon pariin?

Lukutaitokinkereillä keskustelemme lukutaidon merkityksestä ja keinoista sen vahvistamiseksi. Tilaisuuden keskustelijat edustavat niin tutkimus- ja koulutusmaailmaa kuin koulun ulkopuolella tapahtuvan oppimisen kenttiä. Kaikkia yhdistää pyrkimys huomioida erityisesti heidät, jotka eivät koe lukemista tai tiedettä omakseen.

Osallistu keskusteluun Twitterissä aihetunnisteella #lukutaito.

Tilaisuudessa keskustelevat:

• Johanna Kaakinen, apulaisprofessori ja FINSCI-hankkeen johtaja, Turun yliopisto
  • Mikko Myllykoski, toimitusjohtaja, Tiedekeskus Heureka
  • Piia Ukura, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja koordinaattori, Lukeva Salo -hanke
  • Aleksis Salusjärvi, kulttuuritoimittaja
  • Atte Jääskeläinen, korkeakoulu- ja tiedepolitiikan vastuualueen ylijohtaja, opetus- ja kulttuuriministeriö

Keskustelun juontaa toimittaja Ville Blåfield. Tilaisuuden järjestävät Turun yliopiston johtamat INVEST-tutkimuskeskus ja FINSCI-tutkimushanke.

SuomiAreena tuo yhteiskunnallisen keskustelun Poriin

SuomiAreena järjestetään Porissa 11.–15.7.2022. Viikon ohjelmaa voi seurata paikan päällä tai verkossa. Tapahtumat ja sisällöt ovat kävijöille maksuttomia.

Kesän 2022 teemat ovat:

• Ilmasto, ympäristö ja kestävä kehitys
  • Energia, ruoka, turvallisuus ja kansainvälisyys
  • Terveys ja hyvinvointi
  • Työ, yrittäjyys ja talous

SuomiAreena on yhteiskunnallinen festivaali, jonka MTV ja Porin kaupunki järjestävät vuosittain. Keskusteluissa on mukana muun muassa politiikan päättäjiä, kansalaisvaikuttajia, yrittäjiä, opiskelijoita, kokemusasintuntijoita, taiteilijoita, urheilijoita, oppilaitoksia ja järjestöjä.