Perustulokokeilun lopullisten tulosten julkistus

06.05.2020 13:00 - 14:15

Online

Julkistuksessa tutkijat esittelevät perustulokokeilun vaikutuksia osallistujien työllisyyteen ja hyvinvointiin.

Nyt esiteltävät tulokset sisältävät työllisyystiedot molemmilta kokeiluvuosilta sekä osallistujille tehdyn haastattelututkimuksen tulokset. Lisäksi viime keväänä julkaistun kyselytutkimuksen tuloksia on analysoitu aiempaa kattavammin.

Suomen perustulokokeilu oli maailman ensimmäinen lakisääteinen, valtakunnallinen ja satunnaistettu perustulokokeilu. Se on herättänyt poikkeuksellista kiinnostusta sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Kokeilun arviointitutkimus tuottaa tietoa sosiaaliturvan uudistamisen tueksi.

Tervetuloa seuraamaan striimiä osoitteessa:
https://tiedekulmamedia.helsinki.fi/fi/web/tiedekulma/player/webcast?playerId=38521893&eventId=53345141. Tallenne löytyy tilaisuuden jälkeen saman linkin takaa.

Tilaisuus järjestetään yhteistyössä STM:n, Kelan ja Helsingin yliopiston Tiedekulman kanssa. Juontajana toimii Reetta Räty.

Tilaisuus järjestetään klo 13-14.15 suomeksi, ja n. klo 14.20-15 englanniksi. Englanninkielinen tilaisuus löytyy saman linkin takaa.

Ohjelma:

– Ministeri Aino-Kaisa Pekosen puheenvuoro
– Perustulokokeilun vaikutusten arviointi / tutkimusryhmän johtaja, tutkimusprofessori Olli Kangas, Turun yliopisto
– Tietoisku: perustulokokeilun vaikutukset työllisyyteen / johtava tutkija Kari Hämäläinen, VATT
– Tutkijan haastattelu
– Tietoisku: perustulokokeilun vaikutukset hyvinvointiin / tutkimuspäällikkö Signe Jauhiainen, Kela
– Tietoisku: perustulokokeilun vaikutukset osallistujien haastattelujen perusteella / tohtorikoulutettava Laura Tarkiainen, Helsingin yliopisto
– Tutkijoiden haastattelu
– Yleisökysymykset

Striimi on avoin kenelle tahansa seurattavaksi. Jos haluat tiedotteen ja esityksen materiaalit tilaisuuden jälkeen, ilmoittaudu viimeistään 5.5. tästä.

Esiintyjille voi lähettää kysymyksiä tilaisuuden aikana WhatsAppin kautta numeroon 050 311 9811, tai Facebook Livessä Tiedekulman Facebook-sivulla. Mainitse viestissä nimesi ja edustamasi media, jos olet median edustaja.