Nuori henkilö selin ikkunalla.

Seminaari mielenterveystyöstä ja mielenterveyteen liittyvästä stigmasta

09.05.2023 12:00 - 15:30

Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, LähiTapiola-sali (Rehtorinpellonkatu 3, 20500 Turku)

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus ja INVEST-tutkimuskeskus järjestävät yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön Kansanterveyden neuvottelukunnan kanssa seminaarin, jossa pohditaan, mitä tiedämme mielenterveyden ongelmiin liittyvästä syrjinnästä ja stigmasta. Lisäksi seminaarissa esitetään ratkaisuja mielenterveyteen liittyvän syrjinnän vähentämiseksi.

Iltapäiväseminaari järjestetään tiistaina 9.5. klo 12–15.30 Turun yliopiston kauppakorkeakoulun LähiTapiola-salissa (Rehtorinpellonkatu 3, 20500 Turku).

Seminaarissa kuullaan puheenvuoroja niin kotimaisilta kuin kansainvälisiltäkin asiantuntijoilta. Yksi puhujista on psykiatrian professori Sir Graham Thornicroft Iso-Britannian King’s Collegesta. Thornicroft puhuu tilaisuudessa etäyhteyden välityksellä tutkimusnäyttöön pohjautuvista tavoista vähentää mielenterveyspotilaiden kokemaa leimautumista ja syrjintää.

Professori Thornicroftin erikoisaloja ovat esimerkiksi globaali mielenterveys sekä mielenterveyteen liittyvä stigma. Kesäkuusta 2022 lähtien Thornicroft on toiminut WHO:n pääjohtajan neuvonantajana mielenterveyteen liittyvissä asioissa.

Tilaisuudessa kuullaan puheenvuorot myös erityisasiantuntija Päivi Rissaselta (Mielenterveyden keskusliitto), professori Jaana Suvisaarelta (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos), ylitarkastaja Katja Miettiseltä (lapsiasiavaltuutetun toimisto) sekä projektipäällikkö Tariq Omarilta (Päihde- ja mielenterveysyhdistys SAMHA ry).

Seminaarin puheenjohtajana toimii lastenpsykiatrian kliininen opettaja Matti Kaivosoja Turun yliopistosta.

– Seminaarin aihe on ajankohtainen, sillä vaikka mielenterveydestä puhutaan entistä enemmän ja avoimemmin, tutkimusten mukaan mielenterveyshäiriöiden kanssa kamppailevat ihmiset kokevat yhä laajasti syrjintää. Tällaisen stigman tai leimautumisen ehkäisemistä ei helpota se tosiasia, että mielenterveyspalveluiden osuus terveydenhuollon rahoituksesta on laskenut merkittävästi, Kaivosoja sanoo.

Seminaaria voi seurata myös etäyhteydellä, jonka linkki lähetetään ilmoittautuneille lähempänä tapahtumaa.

> Ilmoittaudu seminaariin 3.5.2023 mennessä

Ohjelma:

12.00 Tilaisuuden avaus, professori Andre Sourander, Turun yliopisto

12.10 Evidence to reduce stigma and discrimination in mental health, professori Sir Graham Thornicroft, King’s College, Iso-Britannia

13.00 Stigman kokeminen, VTT, erityisasiantuntija Päivi Rissanen, MTKL

13.30 Tauko

13.45 Stigma palvelujärjestelmässä, professori Jaana Suvisaari, THL

14.15 Yhdenvertaisuus lapsen oikeutena, ylitarkastaja Katja Mettinen, lapsiasiavaltuutetun toimisto

14.45 Kaksin- tai kolminkertainen stigma, projektipäällikkö Tariq Omar, SAMHA ry

15.15 Tilaisuuden päätös

Lisätietoa: