SuomiAreena 2021: Koulukiusaamisen ehkäisemisen haasteet

14.07.2021 10:00 - 10:45

Millaisia jälkiä jättää vuosia kestävä sanallinen ja fyysinen kiusaaminen, jolle ei löydy yksiselitteistä syytä? Miksi kiusaaja ei väliintuloista huolimatta lopeta kiusaamista? Mitkä tekijät saattavat selittää vakavia kiusaamistapauksia? Miten koulukiusaamisen ehkäisemisen haasteisiin voidaan löytää ratkaisuja?

INVEST Tutkimuksen lippulaivan SuomiAreenan tilaisuudessa keskustellaan koulukiusaamisen ehkäisemisen haasteista ja vakavista koulukiusaamistapauksista. Vaikka kiusaaminen on tutkimusten mukaan vähentynyt 2010-luvulla huomattavasti, on edelleen lapsia, joita kiusataan, ja kiusaajia, jotka jatkavat kiusaamista koulun puuttumisesta ja koulun ja kodin yhteistyöstä huolimatta.

Vakavammissa tapauksissa kiusaaminen jatkuu. Kiusattu saattaa kokea häpeää ja etsiä kiusaamiseen syytä itsestään. Monesti kiusaamisesta vaietaan. Tilaisuuden tavoitteena on astua kiusaamisesta puhumisen kynnyksen yli ja nostaa vaikea aihe kokemusasiantuntijan, lasten ja nuorten hyvinvointia edistävien tahojen sekä alan johtavien tutkijoiden väliseen vuoropuheluun.

Yleisöä osallistetaan tilaisuudessa mukaan keskusteluun yleisökysymyksin sekä hyödyntämällä vuorovaikutteista esitysteknologiaa kuulijoiden kokemusten ja näkemysten havainnollistamisessa.

Haluatko kysyä asiantuntijoilta jotain? Voit lähettää kysymyksesi joko INVESTin Twitter-tilille tai käyttämällä lomaketta.

Panelistit

Turun yliopiston psykologian professori Christina Salmivalli tunnetaan KiVa Koulun kehittäjänä. Hän on tutkinut kiusaamista lähes kolmenkymmenen vuoden ajan. Parhaillaan Salmivalli tutkii haastavia kiusaamistapauksia ja etsii vastauksia siihen, miksi kiusaamiseen puuttuminen ei aina tehoa.

Tatjana Pajamäki on Mannerheimin lastensuojeluliiton Auttavien puhelinten päällikkö. Lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa eri-ikäisten lasten ja nuorten kokemukset kiusaamisesta, ulkopuolellejättämisestä sekä yksinäisyydestä, ovat olleet vuodesta toiseen yleisimpiä vakavia puheenaiheita.

Antti Rönkä on kirjailija, jonka esikoisteos Jalat ilmassa käsittelee koulukiusaamista. Kirja perustuu Röngän omakohtaisiin kokemuksiin.

THL:n erikoistutkija Piia Karjalainen on tutkinut vanhemmuuden tukemista ja sitä miten vanhemmuuden tukeminen voi ehkäistä lasten käytösongelmia.

Keskustelun juontaa Kirsi Alm-Siira

Keskustelun seuraaminen

Keskustelu striimataan yleisölle MTV:n studiolta Helsingistä. Linkki striimiin tulee saataville myöhemmin.

Koko SuomiAreenan ohjelman näet täältä

Tapahtuma on osa Tutkitun tiedon teemavuotta

INVESTissä koulukiusaamisen ehkäisemisen haasteisiin pureudutaan parhaillaan Christina Salmivallin tutkimuksessa, jossa selvitetään, miksi kiusaamiseen puuttuminen ei toisinaan tehoa ja mitkä tekijät selittävät haastavia kiusaamistapauksia ja mitä haastavista tapauksista voidaan oppia. Lue lisää CHALLENGE-hankkeesta