Webinaari: Miksi lapsi tai nuori ei käy koulussa?

27.04.2021 14:00 - 16:00

Miksi lapsi tai nuori ei käy koulussa? Näkökulmia ja ratkaisuehdotuksia kouluakäymättömyyteen

Sitouttava kouluyhteisötyö on yksi Opetus- ja kulttuuriministeriön toimenpiteistä kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisemiseksi. Toimenpiteen mukaan perusopetuksessa käynnistetään uusi sitouttavan kouluyhteisötyön toimintamalli, joka tukee sekä oppilaita että koulujen henkilökuntaa koulupudokkuuden ehkäisemisessä, koulunkäyntiin sitouttamisessa, poissaolojen vaikutusten korjaamisessa, kouluyhteisön hyvinvoinnin vahvistamisessa sekä osaltaan kiusaamisen vastaisessa työssä.

Minkälaisesta ilmiöstä kouluakäymättömyydessä on kyse ja mitä toimintatapoja on jo kehitetty? Maksuttomassa verkkoseminaarissa aihetta käsitellään paneelikeskustelussa, jonka jälkeen myös yleisö voi osallistua keskusteluun. Tilaisuus on tarkoitettu lasten ja nuorten parissa työskenteleville ja kuntien ja kaupunkien hallinnolle ja päättäjille ja se järjestetään yhteistyössä Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n kanssa.

Tilaisuuden avaa:

Valtiosihteeri Minna Kelhä, Opetus- ja kulttuuriministeriö

Webinaarin ohjelma:

14.00-14.05 Tervetuloa ja käytännön vinkit
Tutkimuskoordinaattori Mari Leino, INVEST Tutkimuksen lippulaiva

14.05.14.15 Avaussanat
Valtiosihteeri Minna Kelhä, Opetus- ja kulttuuriministeriö

14.15-15.30 Paneelikeskustelu
Puheenjohtaja
Tutkimuskoordinaattori Mari Leino, INVEST Tutkimuksen lippulaiva
Panelistit
Johanna Kallio
, Sosiaalityön professori, Turun yliopisto
Katarina Alanko, Projektitutkija, Åbo Akademi
Inkeri Kylänpää, Perhevalmentaja, Kotoa kouluun -hanke
Riikka Koivunen, Perusopetuksen palvelupäällikkö, Turun kaupunki
Marika Soini, kokemusasiantuntija

15.30-16.00 Keskustelua

Webinaari on maksuton, mutta pyydämme ilmoittautumisia 26.4. mennessä. Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille.

Webinaari on osa INVEST:in Tutkimuksesta asiantuntijoiden arkeen –webinaarisarjaa, jossa tutkijat ja alan ammattilaiset käyvät vuoropuhelua heitä yhdistävästä aiheesta.

Ilmoittaudu tästä

Webinaari on osa tutkitun tiedon teemavuoden ohjelmaa.

Webinaari on osa tiedekummiyhteistyötä

Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt, Turun yliopisto ja Åbo Akademi ovat aloittaneet vuonna 2020 ainutlaatuisen tiedekummiyhteistyön. Yhdeksän Turun yliopiston tutkijaa ja asiantuntijaa on aloittanut VSLJ ry:n tiedekummeina. Yhteistyön taustalla on halu luoda uudenlaisia vaikuttavia rakenteita ja yhteistyömuotoja sekä saada enemmän näkyvyyttä lasten ja nuorten asioille. Tiedekummius tukee tavoitetta siitä, että alueen jokainen lapsi ja nuori voisi hyvin.

Lue lisää tiedekummiyhteistyöstä: Turun yliopisto ja VSLJ aloittavat tiedekummiyhteistyön

Myös Turun sanomat teki jutun tiedekummiyhteistyöstä alkuvuodesta 2020: Tiedekummi toimii linkkinä lastensuojelun ja tieteen välillä – Turun Sanomat (ts.fi)