Vauvakato: syyt, seuraukset ja näkymät -tutkimusseminaari

27.02.2020 14:00 - 16:00

Eläketurvakeskus
Kirjurinkatu 3 (Itä-Pasila)
Helsinki

Mistä syntyvyyden väheneminen Suomessa johtuu? Näkyykö tunnelin päässä valoa? Mitä muutos merkitsee eläketurvan rahoitukselle?

Muun muassa näihin kysymyksiin saadaan vastauksia Eläketurvakeskuksen helmikuun tutkimusseminaarissa, jossa esitellään uutta tutkimustietoa syntyvyydestä ja sen vaikutuksista työeläkejärjestelmälle.

Ensin Marika Jalovaara pureutuu syntyvyyden muutoksiin ja niiden syihin. Syistä siirrämme katseen tulevaisuuteen, väestön kehitysnäkymiin, kun Jessica Nisen esittelee Max Planck -instituutin ja Helsingin yliopiston tuoreet ennusteet. Lopuksi Heikki Tikanmäki esittelee alkuvuodesta 2020 julkaistavat Eläketurvakeskuksen syntyvyysskenaariot.

Puhujat:

Marika Jalovaara (Turun yliopisto): Syntyvyyden muutokset Suomessa
Jessica Nisen (Max Plank Institute): Väestötieteellinen skenaarioennuste tulevan syntyvyyden kehityksestä
Heikki Tikanmäki (ETK): Syntyvyysskenaarioiden vaikutukset työeläkkeiden rahoitukseen

Kommenttipuheenvuorot:

Antti Tanskanen (Elinkeinoelämän keskusliitto EK)
Katri Ojala (Akava)
Heikki Hiilamo (Helsingin yliopisto / Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL)

Ilmoittautuminen:

Ilmoittaudu seminaariin viimeistään 24.2.