Webinaari: Vanhempainohjaus perheen psykososiaalisen hyvinvoinnin tukena

30.03.2021 14:15 - 16:00

INVEST tutkimuksen lippulaiva järjestää maksuttoman verkkoseminaarin, jossa käsitellään perheen hyvinvoinnin ja psykososiaalisen toimintakyvyn tukemista tutkittujen vanhempainohjausmenetelmien avulla. Vaikuttava vanhemmuuden tuki edistää perheen hyvinvointia ja toimintakykyä sekä ehkäisee lapsen tunne- ja käytösongelmia. Tutkimus tukee näyttöön perustuvien menetelmien käyttöönottoa, levittämistä ja juurruttamista kunnissa ja SOTE-alueilla.

Webinaarissa keskustelemme vanhemmuuden tukemisesta Voimaperheet-ohjelmien avulla.  Voimaperheet-työryhmä kehittää ja tutkii näyttöön perustuvia digitaalisia ja digiavusteisia ohjelmia sekä niiden implementointia osaksi suomalaista terveydenhuoltoa palvelujärjestelmän eri tasoilla. Sen vanhempainohjausohjelmat on kehitetty tukemaan neuvolan perhetyötä ja neuvolalle asetettua lapsen ja perheen psykososiaalisen toimintakyvyn arviointitehtävää. Noin kolmasosa Suomen neuvoloista kuuluu Voimaperheet-vanhempainohjauksen piiriin.

Vanhempainohjaus käytännössä – Vanhemman kokemuksia
Perhevalmentaja Katja Toivonen ja ohjelmaan osallistunut vanhempi

Uusi portaittainen palvelukokonaisuus käytösongelmien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon
Erikoistutkija Marjo Kurki
TtT, erikoistutkija, Turun yliopisto
Tieteellinen päätoimittaja, ITLA

Voimaperheet neuvolatyön tukena
Terveydenhoitaja Elina Jääoja-Virtanen
Kivenlahden neuvola, Espoo
Katso video

Vanhemmuuden tuki – Lisää huolipuhetta vai lisää pystyvyyttä; millaisia tuen tarpeita perheillä on ja mitä meillä on tarjota
Matti Kaivosoja
LT, kliininen opettaja, Turun yliopisto
Vs. ylilääkäri, Soite, Nuorisopsykiatria

Ilmoittaudu webinaariin 29.3. mennessä

Linkki webinaariin lähetetään ilmoittautuneille ennen webinaaria.

Tilaisuus on osa Tutkitun tiedon teemavuoden ohjelmaa