People at aula of the Turku Training School.

Belgian ranskankielisiin kouluihin KiVa -ohjelma

Belgian ranskalainen yhteisö Federation Wallonia-Brussels ottaa käyttöön KiVa Koulu -toimintaohjelman. Ohjelma tulee tarpeeseen, sillä joka kolmas alueen koululaisista on kohdannut kiusaamista.

Kaksi henkilöä allekirjoittamassa sopimusta.

Wallonia-Brussels yhteisön opetusministeri Caroline Désir vieraili marraskuun lopulla Turussa tutustuen seurueensa kanssa Turun yliopistossa kehitettyyn kiusaamisenvastaiseen KiVa Koulu -ohjelmaan. Matkansa aikana hän allekirjoitti tutkimuskeskus ja lippulaiva INVESTin johtajan Jani Erolan kanssa sopimuksen KiVa Koulu -ohjelman hankinnasta.

Belgian ranskankielisen alueen koulutu voivat vapaaehtoispohjalta ottaa ohjelman käyttöön 6–12-vuotiailla lapsilla syyskuusta 2024 lähtien. Sopimus kattaa 5,5 vuoden jakson.

Turun vierailunsa aikana ministeri kävi kahdessa KiVa-koulussa: Turun kansainvälisessä koulussa ja Rieskalähteen koulussa. Hän tutustui käytännössä KiVa-kurssiin ja keskusteli ohjelman vaikuttavuudesta sekä koulun opettajien että ohjelman kehittämisestä alkuvaiheesta alkaen vastanneen  professori Christina Salmivallin kanssa.

– KiVa on ollut saatavilla Belgiassa Valloniassa vuodesta 2019 lähtien, ja on tällä hetkellä käytössä 20 koulussa. Meille on suuri kunnia tehdä yhteistyötä opetusministeriön kanssa, jotta KiVa olisi saatavilla myös monissa muissa kouluissa. Haluamme myös  jatkaa yhteistyötä Université de Paixin kanssa, KiVa Koulun kansainvälisen ohjelman projektipäällikkö Johanna Kivinen sanoo.

– Tämän uuden yhteistyön ansiosta KiVa tulee osaksi Vallonia-Brysselin federaation strategiaa ja kulkee käsi kädessä opetuksen huippuosaamista koskevan sopimuksen kanssa, mikä lupaa laajempia tuloksia, Kivinen jatkaa.

Joukko ihmisiä rivissä.
Professori Christina Salmivalli tiimeineen tutustutti Belgian ranskalainen yhteisö Federation Wallonia-Brusselsin edustajat KiVa-ohjelmaan.

ihmisiä kokoushuoneessa

Ihmisiä kokoushuoneessa.