The trophy.

EC2Un Makeathonissa ratkaistiin INVEST-tutkijoiden asettamia haasteita

Miten voimme vähentää yksinäisyyttä? Entä tarjota eri alueilla asuville, peruskoulunsa päättäville yhtäläiset mahdollisuudet osallistua mieluiseen ja hyvät eväät elämään antavaan toiseen asteen koulutukseen? Muun muassa näihin kahteen INVEST-tutkijoiden esittämään kysymykseen etsittiin ratkaisua EC2U-allianssin ja sen RI4C2-projektin 24-tuntisessa Makeathonissa.

Pöydällä on kymmenittäin post-it-lappuja. Yksi rykelmä kertoo ongelmat, toinen ratkaisuideat, kolmas ratkaisun mukaan tuomat hyödyt ja mahdolliset ongelmakohdat. Viimeinen ryhmä kertoo haasteen herättämät kysymykset.

– Tämä on sitä, mitä me tulemme tekemään työelämässä. Ratkaisemme yhdessä ongelmia, Annimari Seppälä sanoo innostuneesti. Kasvastustieteiden opiskelijalle teemakin oli otollinen: tasavertaisten mahdollisuuksien toisen asteen koulutuksessa on teema, joka osuus oman asiantuntijuuden kehittämiseen ja antaa mahdollisuuden verkostoitua kansainvälisestikin.

Neljä henkilöä pöydän ääressä
Marko Nikmo, Saara Makkonen, Mariel Turkia ja Annimari Seppälä sanoivat Makeathonin antavan haasteita ja mahdollisuuden kehittyä.

Seppälän kanssa samassa tiimissä toisen asteen koulutukseen hakeutumisen haasteita miettivät Marko Nikmo, Saara Makkonen ja Mariel Turkia. Biotekniikan opiskelijat Saara ja Maria ovat aiemmin osallistuneet Aalto-yliopiston Hackathoniin, ja kun he kuulivat Turun yliopistossa järjestettävästä Makeathonista, he olivat heti valmiita liittymään mukaan.

– Tämä on kiva tapa aktivoida omaa ajattelua, Mariel Turkia totesi.

Viheliäitä ongelmia ratkottiin seitsemässä eurooppalaisyliopistossa samaan aikaan

EC2U-allianssin projektin Research & Innovation For Cities & Citizens eli RI4C2:n järjestämässä 24-tuntisessa Makeathonissa etsittiin vastauksia viheliäisiin ongelmiin. Osallistujat saattoivat valita joko seitsemän yliopiston yhteisen tiimin tai osallistua kussakin yliopistossa paikallisesti valittuihin haasteisiin.

Turun yliopiston neljästä haasteesta kaksi saatiin tutkimuksen lippulaiva INVESTistä. Erikoitutkija Laura Heiskalan ja yliopistotutkija Jessica Nisénin laatimista haasteista toinen pureutui yksinäisyyteen, toinen toisen asteen koulutukseen.

– Haastamme osallistujat keksimään sellaisia toteuttamiskelpoisia käytännön ratkaisuja, joilla taataan eri alueilla asuville peruskoulun päättäville nuorille yhtäläiset mahdollisuudet osallistua sellaiseen toiseen asteen koulutukseen, joka on hakijalle mieluinen, tarjoaa riittävät edellytykset pärjätä elämässä myös tulevaisuudessa sekä antaa hyvät ja tasapuoliset valmiudet hakeutua kolmannen asteen opintoihin, tutkijat olivat kirjoittaneet Nikmon, Makkosen, Turkian ja Seppälän haasteeksi.

neljä henkilöä pöydän ääressä
Aashu Bhattarai, mentorina toiminut Aschwin van der Woude, Diana Fajardo ja Xiaoshan Huang miettivät keinoja vähentää yksinäisyyttä.

Muutaman metrin päässä toista INVEST-haastetta ratkovat Aashu Bhattarai, Diana Fajardo ja Xiaoshan Huang, tiimikaveri Emily Tirkkonen on juuri tauolla. Naapuritiimin mentori Aschwin van der Woude istahtaa alas kysyäkseen, miten haasteen työstäminen on edennyt. Tehtävänä on etsiä yhteiskunnallisia keinoja yksinäisyyden vähentämiseen.

Kolmikko toteaa kuin yhteen ääneen, että heidän kotimaissaan – Nepalissa, Kolumbiassa ja Kiinassa – yksinäisyys ei ole yhtä suuri ongelma kuin Suomessa.

– Meidän kulttuurissamme ollaan paljon uteliaampia, toiselta kysellään kaikkea, Fajardo kertoo.

Makeathoni on hänen mukaansa hyvä tilaisuus etsiä käytännön ratkaisuja todellisiin ongelmiin. Yksinäisyyttä ryhmä lähtisi vähentämään lisäämällä tietoisuutta eri osallistumismahdollisuuksista.

Turun voittaja lähtee Poitiersiin esittelemään haasteratkaisua

Tapahtuma huipentui jokaisen ryhmän pitchaukseen, jonka voittajan edustaja lähteen Ranskaan Poitiersin yliopistossa järjestettävään RI4C2:n päätöstapahtumaan esittelemään ratkaisuaan. Turusta matkaan lähtee kaupunkiluonnon monimuotoisuuden lisäämiseen tähtäävä ratkaisu.

Turun yliopistosta haasteisiin osallistui parikymmentä opiskelijaa. Tukena olivat Turun kaupungin, EC2U:n ja Boost Turun mentorit sekä tapahtuman järjestelyistä vastanneet RI4C2:n toimintoja Turun yliopistossa koordinoiva kehittämisasiantuntija Laura Niemi sekä koordinaattori Maija Lespinasse.

Ihmiset katsomassa televisiota.
Tapahtuman aikana otettiin useampaan kertaan videoyhteys muihin Makeathon-yliopistoihin.

>> Lue lisää EC2U:sta