Euroopan traumatutkimusjärjestö palkitsi INVESTin erikoistutkija Kirsi Peltosen

Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen erikoistutkija Kirsi Peltonen on valittu Euroopan traumatutkimusjärjestön, European Society of Traumatic Stress Studiesin (ESTSS), Young Minds in Psychotraumatology -palkinnon saajaksi vuonna 2021.

Tunnustus myönnetään traumatutkimuksen huippuosaamisesta henkilölle, jonka väitöksestä on kulunut enintään kymmenen vuotta. Peltonen väitteli tohtoriksi vuonna 2011 Tampereen yliopistosta tutkittuaan väkivallan vaikutuksia lasten ja nuorten mielenterveyteen ja sosiaalisiin suhteisiin.

Peltonen on työskennellyt maaliskuun alusta alkaen Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa INVESTin erikoistutkijana. Aiemmin hän on työskennellyt lasten ja nuorten mielenterveyden alalla, erityisesti lasten traumainterventioiden parissa. Turussa hänen on määrä alkaa kehittää erityisesti maahanmuuttajille suunnattuja interventioita.

– Koen mielenkiintoiseksi haasteeksi osaamiseni laajentamisen ennaltaehkäisevien ja hoidollisten interventioiden lisäksi universaaleihin interventioihin. Juuri tämä laaja-alaisuus ja suuri tutkimusryhmä kiehtovat Turussa, Peltonen sanoo.

Tällä hetkellä Peltonen on mukana myös Yhdessä vahvaksi -tutkimuksessa, jossa selvitetään raskausajan masennuksen yleisyyttä sekä internetin ja puhelimen välityksellä tarjottavan ohjelman tehoa raskaudenaikaisen masennuksen hoidossa ja synnytyksen jälkeisen masennuksen ehkäisyssä. Tutkimus toteutetaan osana eriarvoisuuden, interventioiden ja uuden hyvinvointiyhteiskunnan lippulaiva INVESTiä. Tutkimus on osa Voimaperheet-tutkimuskokonaisuutta, joka on kehittänyt useita näyttöön perustuvia digitaalisia ohjelmia lapsille, nuorille ja lapsiperheille.

Palkinto jaettiin 17. kesäkuuta ESTSS:n virtuaalikongressissa.