Portrait picture of Professor Hyoun Kim

Kansainvälinen huippututkija Hyoun Kim vierailee INVEST-tutkimuskeskuksessa – Yleisöluennoilla uppoudutaan vaikuttaviin perheinterventioihin

Hyoun Kim on eteläkorealaisen Yonsein yliopiston lapsi- ja perhetutkimuksen laitoksen professori. Lisäksi hän on työskennellyt yli 20 vuotta arvostetussa Oregonin sosiaalisen oppimisen keskuksessa Yhdysvalloissa. Professori Kim vierailee Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa 23.1.–17.2.

Professori Hyoun Kim keskustelee vierailullaan yhteistyömahdollisuuksista Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen kanssa ja pitää kolme yleisölle avointa luentoa.

Ensimmäisen luento pidetään vierailukeskus Joessa Ministeri-salissa tiistaina 31.1. klo 12.30–14.30. Luennon aiheena on psykologi Gerald Patterssonin sosiaalisen oppimisen teoria, jonka pohjalta on kehitetty perhevalmennusta hyödyntäviä hoito-ohjelmia.

Toisella luennollaan Kim esittelee teorian pohjalta kehitettyjä ohjelmia ja niiden positiivisia vaikutuksia erityisesti riskitaustaisten nuorten ongelmien ennaltaehkäisemisessä. Luento pidetään vierailukeskus Joen Ministeri-salissa tiistaina 7.2. klo 12–14.

Viimeinen luento järjestetään niin ikään vierailukeskus Joessa Ministeri-salissa tiistaina 14.2. klo 12–14, ja se käsittelee Oregonin sosiaalisen oppimisen keskuksessa kehitettyä Kids In Transition to School (KITS) -interventio-ohjelmaa. Professori Kim kertoo luennolla Oregonin osavaltiossa käytössä olevasta ohjelmasta ja sen vaikuttavuudesta.

Tutkimusta käytösongelmista, koronapandemian vaikutuksista ja Alfa-sukupolvesta

Professori Kimin osaamisalueita ovat muun muassa varhaisissa elämänvaiheissa tapahtuneiden haitallisten kokemusten vaikutus ihmisen hermostoon sekä käytösongelmien kehityskaaret riskitaustaisilla nuorilla.

Tällä hetkellä Kim työskentelee kolmen pitkittäistutkimuksen parissa. Ensimmäinen on kymmenvuotinen tutkimus, jossa tarkastellaan Alfa-sukupolven edustajien, eli vuonna 2010 tai sen jälkeen syntyneiden, päivittäistä digitaalista aktiivisuutta. Toinen tutkimus käsittelee opiskelijoiden akateemista, fyysistä ja henkistä sopeutumista COVID-19-pandemian jälkeen. Kolmannen tutkimuksen tavoitteena on kehittää tekoälyyn pohjautuvia ratkaisuja turvallisille varhaislapsuuden palveluille.

Toiveena pidempiaikainen kansainvälinen yhteistyö

Lastenpsykiatrian tutkimuskeskukseen professori Kim saapuu keskuksen johtajan, professori Andre Souranderin, sekä tutkimuksen lippulaiva INVESTin kutsumana. Vierailu on osa Souranderin kansainvälistä lasten ja teini-ikäisten mielenterveyteen liittyvää tutkimushanketta.

– Hyoun Kim on kansainvälinen huippututkija, joka on tehnyt yhteistyötä alamme suurten nimien kanssa ja ollut kehittämässä tutkitusti toimivia hoito-ohjelmia lapsille, nuorille ja lapsiperheille. Jotta voimme kehittää omia interventioitamme entistä vaikuttavimmiksi, meidän tulee tehdä jatkuvasti yhteistyötä ja jakaa tietoa kansainvälisten kollegoidemme kanssa, Sourander sanoo.

Professori Kim toivoo yhteistyön syvenemistä Turun yliopiston kanssa tulevaisuudessa.

– Haluaisin käynnistää yhteistyön Koreassa ohjaamani Alfa-sukupolvea tarkastelevan pitkittäistutkimuksen ulottamiseksi Suomeen. Olisin myös kiinnostunut kehittämään yhdessä maisteritason kurssin, jolle Turun ja Yonsein yliopistojen opiskelijat voisivat osallistua yhdessä ja kehittää näin kansainvälisiä tutkimusverkostojaan, Kim kertoo.

Eriarvoistumisen, interventioiden ja hyvinvointiyhteiskunnan tutkimuskeskus INVEST keskittyy yhteiskunnallisen eriarvoisuuden vähentämiseen ja hyvinvointivaltion uudistamiseen. Lasten, nuorten ja nuorten aikuisten hyvinvointia parannetaan uusia interventioita (toimintaohjelmia) kehittämällä. Tavoitteena on tarjota Suomelle ja muille yhteiskunnille nykyistä tasa-arvoisempi sekä taloudellisesti, väestöllisesti ja sosiaalisesti kestävämpi hyvinvointivaltiomalli. INVEST on Suomen Akatemian lippulaivahanke ja Turun yliopiston ja THL:n yhteinen tutkimuskeskus.

Kuva medialle: Professori Hyoun Kim (kuva: Hyoun Kim)

Lisätietoa:

Professori André Sourander, andsou@utu.fi