Iloisia koululaisia liitutaulun edessä kädet ylhäällä.

KiVa Koulu -ohjelma käyttöön Dubaissa

Dubain Jumerahissa sijaitseva Jumeira Baccalaureate School on liittynyt osaksi KiVa Koulu -yhteisöä.

KiVa Koulu on Turun yliopistossa kehitetty kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma, jonka tavoitteina on kiusaamisen ehkäisy, tehokas puuttuminen kiusaamistilanteisiin ja jatkuva seuranta. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella kehitetyssä KiVa Koulu -ohjelmassa on mukana yli 900 suomalaista koulua. Tämän lisäksi ohjelma on käytössä yli 20 maassa Suomen ulkopuolella.

KiVa Koulu -yhteisön uusi tulokas on Jumeira Baccalaureate School (JBS) Dubaista. JBS on valtuutettu International Baccalaureate World School, jonka oppilaat edustavat yli 75 eri kansallisuutta. Luonteenkasvatus on ollut osa koulun opetusta vuodesta 2018 lähtien. Vuonna 2020 JBS sai ensimmäisenä Iso-Britannian ulkopuolisena kouluna Association for Character Education myöntämän Kitemark School of Character -tunnustuksen.

Edistääkseen oppilaiden hyvinvointia sekä kunnioitusta, vastuullisuutta, neuvokkuutta ja sinnikkyyttä korostavia koulun arvoja entisestään, JBS päätti liittyä osaksi KiVa Koulu -yhteisöä.

– Vaikka kiusaaminen koulussamme on vähentynyt viimeisen viiden vuoden aikana, uskomme että KiVa Koulu -ohjelma tukee oppilaitamme entistä enemmän toimimaan oikein myös tilanteissa, joissa he ovat ilman valvontaa, kertoo rehtori Richard Drew.

– Opettajankoulutusta tarjoavat oppilaitokset keskittyvät usein pääasiassa opettamisen ja oppimisen taitoihin. Vähemmän tukea on tarjolla siihen, miten oppilaita ohjataan vastuullisiksi koululaisiksi, jotka pitävät omalla kunnioittavalla käytöksellään huolta siitä, että luokkahuone ja koulu ovat turvallisia ympäristöjä. Uskomme, että KiVa Koulu tarjoaa opettajillemme työkaluja juuri tähän, jatkaa vararehtori Erika Elkady.

JBS:n liittymistä osaksi KiVa Koulu -yhteistöä arvostetaan myös ohjelman sisällä.

– Toivotamme Jumeira Baccalaureate Schoolin lämpimästi tervetulleeksi KiVa-perheeseen! Kiusaamisesta vapaiden koulujen kehittäminen on maraton eikä sadan metrin pikamatka. Siksi on tärkeää saada kaikki mukaan – oppilaat, vanhemmat ja koulujen henkilöstö. Olemme valmiina työskentelemään tämän asian puolesta yhdessä! kertoo kansainvälisen KiVa Antibullying -ohjelman johtaja Anna Murgo.

Lisätietoa