Ostoskärry supermarketissa.

Nelihenkisen helsinkiläisen lapsiperheen ihmisarvoinen elämä maksaa yli 3000 euroa kuussa

Turun yliopiston viitebudjettihankkeessa on selvitetty, mitä kulutushyödykkeitä ihmisarvoiseen elämään lukeutuu 2020-luvun Suomessa ja kuinka paljon ihmisarvoinen elämä maksaa vuonna 2022. Kokonaisuudessaan nelihenkisen helsinkiläisen lapsiperheen ihmisarvoisen elämän viitebudjetti on 3283 euroa kuukaudessa. Muualla Suomessa asuvan nelihenkisen lapsiperheen kuukausikustannukset ovat 2909 euroa.

Korkea inflaatio on hankaloittanut viitebudjettien laatimista. Esimerkiksi ruuan viitebudjettilaskelma piti päivittää jo tutkimuksen aikana. Nelihenkisen perheen ruokakori on vuodessa kallistunut 889 eurosta 974 euroon ja yksin asuvan 45-vuotiaan naisen 239 eurosta 258 euroon.

Tietoliikennelaitteisiin kuluu nelihenkisellä perheellä 163 euroa kuukaudessa ja yksin asuvalla 64 euroa kuukaudessa. Tietoliikennekorin välttämättömyys on korostunut aikana, jolloin sosiaalinen yhteydenpito, valtaosa töistä ja käytännössä melkein kaikki opiskelu vaativat tietokonetta ja internetyhteyttä. Viitebudjettien tietoliikennekoriin on sisällytetty ne hyödykkeet, jotka kansalaiset näkivät olevan välttämättömiä ihmisarvoisen elämän kannalta 2020-luvun Suomessa, esimerkiksi älypuhelimet budjetoitiin jokaiselle esimerkkihenkilölle, pois lukien 4-vuotiaalle lapselle, ja kannettava tietokone budjetoitiin aikuisille ja teini-ikäisille lapsille.

Viitebudjettien laadinnan tueksi toteutetussa väestötason kyselytutkimuksessa myös kuulokkeet koettiin kouluikäisille lapsille ja nuorille tarpeellisiksi. Kuulokkeet mahdollistavat lasten musiikin kuuntelun muuta perhettä häiritsemättä sekä tarvittaessa takaavat opiskelurauhan. Laajakaista ja televisio nähtiin myös välttämättöminä hyödykkeinä.

Viitebudjetit sisältävät monipuolisen kattauksen erilaisia hyödykkeitä. Hyödykekoreja on kaikkiaan kahdeksan: ruoka, vaatetus, tietoliikenne, kodin tavarat ja laitteet, terveys ja henkilökohtainen hygienia, harrastukset ja vapaa-aika, asuminen sekä liikkuminen. Hyödykekorien tavarat ja palvelut on hinnoiteltu vuoden 2022 lopun hinnoin. Ihmisarvoisen elämän viitebudjettilaskelmat esitetään kaikkiaan 12 esimerkkikotitaloudelle. Viitebudjettilaskelmia käytetään esimerkiksi köyhyyden mittaamisessa, akateemisessa köyhyystutkimuksessa, perusturvan riittävyyden arvioinnissa sekä talous- ja velkaneuvonnassa.

Viitebudjetit kuvastavat taloudellisia minimiresursseja, joita tarvitaan ihmisarvoisen elämän saavuttamiseen ja ne koostuvat tavaroista ja palveluista, joiden on katsottu olevan välttämättömiä yhteiskunnallisen osallistumisen kannalta. Viitebudjetteja varten on kartoitettu kansalaisten näkemyksiä siitä, mitä hyödykkeitä ihmisarvoiseen elämään tarvitaan.

On tärkeää huomioida, että nyt julkaistussa raportissa esiteltävät viitebudjettilaskelmat perustuvat vuoden 2022 lopun hintoihin, ja jo julkaisuhetkellä tiedetään hintojen nousevan edelleen nopeasti. Poikkeuksellisen inflaation vuoksi laskelmat vaativatkin jatkossa ajantasaisempia hintapäivityksiä kuin mihin Suomessa on totuttu.

Lisätietoja:

Viitebudjettiraportti