People in parallel session.

Marraskuinen Scientific Seminar kasvaa toukokuussa kansainväliseksi konferenssiksi

Lapsia, perheitä ja nuoria koskeva tutkimus korostui INVESTin yhdeksännessä tieteellisessä seminaarissa. Seminaari oli myös historiallinen tilaisuus. Aiemmin yksinomaan investiläisten omana tieteellisenä tapahtumana järjestetty Scientific Seminar kasvaa ensi toukokuussa kaikille avoimeksi kansainväliseksi konferenssiksi.

Jani Erola puhumassa.Marraskuisen Scientific Seminarin alkusanoissaan INVESTin johtaja Jani Erola katsoi jo tulevaisuuteen. Seuraava, kymmenes seminaari, järjestetään kaikille avoimena kansainvälisenä konferenssina 16.–17. toukokuuta. Tapahtuma käynnistyy jo 15.5. pre conference -tapahtumalla.

– Toukokuisen konferenssin teemana on digitalisaatio, sosiaalinen eriarvoisuus ja käyttäytymisen muutos. Abstraktien jättäminen aukeaa keskiviikkona, Erola kertoi.

Marraskuisen Scientific Seminarin keynote-puheenvuoron piti apulaisprofessori Kirsi Peltonen otsikolla Mental Health of War Exposed Children – Evidence Base for Actions käsitellen sodankäyntiin altistuneiden lasten mielenterveyttä ja sen vaatimia toimia tutkitun tiedon pohjalta.

Peltosen viimeaikaiset tutkimuksensa keskittyvät Ukrainasta pakenevien lasten hyvinvointiin. Ukrainan sota on vahvistanut muiden muassa opettajien tietoisuutta siitä, miten traumaattisia tilanteita pakenevat lapset tarvitsevat erityistä tukea. Peltosen mukaan tieto sodan traumatisoimien lasten auttamisesta ei kuitenkaan leviä tehokkaasti eri organisaatioihin.

Kirsi Peltonen speaking in the front of lecture hall.– On tärkeää, että voimme tarjota tutkimukseen pohjaavia interventiotoimia traumatisoituneille lapsille. Meille pitäisi luoda samankaltaiset viestintäkanavat sodalle altistuneiden lasten tukemiseen tarkoitetuista tutkituista keinoista kuin mitä meillä on esimerkiksi uusien syöpähoitojen tietojen jakamiseen, Peltonen sanoo.

Hän totesi myös, että kaikille vanhemmille suunnatut vanhemmuuden tukemisen toimet toimivat myös traumatisoituneiden perheiden kohdalla, kunhan ne räätälöidään ottamaan huomioon sen, että myös vanhempi itse on traumatisoitunut.

Peltosen mukaan Ukrainan sota on saanut päiväkotien, koulujen ja terveydenhuollon ammattilaiset miettimään myös muilta konfliktialueilta tulevien lasten tukemista.

Rule of Law in Armed Conflict Online Portalin mukaan maailmassa on yli 110 aseellista konfliktia ja jakaa tietoa konfliktien osapuolista, viimeisimmistä tapahtumista sekä konfliktiin sovellettavasta kansainvälisestä oikeudesta, Peltonen sanoi.

Seminaari innostaa ajattelemaan laatikon ulkopuolelta

Three people standing in front of the INVEST roll-up.Scientific Seminar on myös paikka kollegoiden tapaamiseen. INVESTin tutkijat, kaikki eri tieteenaloilta, Héctor Bahamonde (kuvassa vasemmalla), Yuko Mori ja Takuya Yanagida, tapasivat toisensa kahvitauolla. Kolmikon ajatukset palasivat sessioissa juuri kuulemiinsa esityksiin.

Esitelmien otsikot kertovat tutkimusten moninaisuudesta: kiusaamiseen pureutuva Does empathy lead to bullying?; genetiikan vaikutusta mielenterveyden kysymyksiin pohtiva Genetic risk for mental health disorders; isien vanhempainvapaan käyttämistä tutkiva Workplace characteristics and father family leave; lasten kotoa poismuuttamisesta eri maissa avaava Ethnic Differences in Leaving Home; kaksosten koulutuseroja tutkiva The Geography of Sibling Similarity in Education; ravitsemusta, erotiikkaa ja parisuhdetyytyäisyyttä eri  parisuhdemuodoissa tutkiva Nurturance, eroticism, and relationship satisfaction in diverse relationship forms. Yhteensä rinnakkaisissa istunnoissa kuultiin 28 esitystä.

– Scientific Seminarin erityisyys on poikkitieteellisyys. Missä muualla me voisimme kuulla samassa istunnossa  vaikkapa sosiologian, valtiotieteiden ja lastenpsykiatrian esityksiä, Yanagida sanoi.

– Tämä auttaa ajattelemaan laatikon ulkopuolella, Héctor Bahamonde täydensi.

Yuko Mori huomautti, että tieteellinen seminaari ei ole tärkeä vain tutkimushankkeiden uusimpien tietojen kuulemiseksi vaan se on myös paikka saada vertaistukea tutkijana kasvamiseen.

– Täällä voin keskustella kollegoiden kanssa siitä, miten kehitymme tutkijana, ja voimme tukea toisiamme, Yuko Mori sanoi.

Mori toimi Terveys ja biologia -istunnon puheenjohtajana sekä piti oman, nuorten mielenterveyden hoidon kuoppia Euroopassa ja Aasiassa avanneen esityksensä otsikolla Unmet need for mental health care among youngs in Asia and Europe.

Keskustelut antavat tutkijalle uusia ajatuksia tutkimuksen tekoon, väitöskirjatutkija Simo Arhippainen kertoo. Hän piti oman esityksensä otsikolla The gene-environmental interplay of mental health, cognitive abilities and social background in the accumulation of social disadvantages.

– Seminaarissa tapasin minulle entuudestaan vieraita tutkijoita, jotka lupasivat auttaa kysymyksissä, joita en ole vielä ratkaissut, Arhippainen kertoi.

Seuraava seminaari kasvaa kansainväliseksi konferenssiksi

– Vuoden 2024 seminaarin aiheena on digitalisaatio, sosiaalinen eriarvoisuus ja käyttäytymisen muutos. Abstraktien jättöaika on avattu ja jatkuu 31.1.2024 asti, INVESTin tutkimuskoordinaattori Laura Jaakonaho kertoo.

Tapahtuma kokoaa yhteen tutkijoita eri maista ja useilta tieteenaloilta tarjoten erinomaisen tilaisuuden tutustua alan tutkimukseen, laajentaa verkostoja, syventää tietämystä sekä rakentaa uusia yhteistyömahdollisuuksia.

Pääpuhujat on jo kutsuttu: professori Vili Lehdonvirta Oxfordin yliopistosta ja Eva Serlachius Karoliinisesta  Instituutista. Ohjelmassa on myös kaikille avoimia tutkimusesityksiä.

>> Lue lisää INVEST-konferenssista: Digitalisaatio, sosiaalinen epätasa-arvo ja käyttäytymisen muutos