Potrait of Marco Balducci.

Väitös: Mitä tasa-arvoisempi maa, sitä harvemmat naiset suuntaavat luonnon- ja insinööritieteisiin

Tasa-arvoisemmissa maissa tytöt karttavat luonnon- ja insinööritieteiden aloja vahvemmin kuin tytöt heikomman tasa-arvon maissa, osoittaa M.A. Marco Balducci Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa. Balducci arvioikin, että tasa-arvoisemmissa maissa yksilön omat taipumukset vaikuttavat jopa voimakkaammin koulutusvalintoihin kuin vähemmän tasa-arvoisissa maissa.

Marco Balducci pureutuu tutkimuksen lippulaiva INVESTissä tekemässään väitöstutkimuksessa niin sanottuun tasa-arvoparadoksiin. Ilmiöllä viitataan siihen, että sukupuolten välinen tasa-arvo ei näytä lisäävän naisten osuutta STEM-aloilla – pikemminkin päinvastoin. STEM-aloja ovat luonnontieteet, teknologia, insinööritieteet ja matematiikka.

Tytöt ovat keskimäärin vahvempia lukemisessa ja pojat luonnontieteissä. Tämän on arvioitu ohjaavan uravalintoja erityisesti tasa-arvoisissa yhteiskunnissa. Balducci tarkasteli tutkimukseen oppilaiden niin sanottuja yksilöllisiä akateemisia vahvuuksia: ovatko he suhteellisesti parempia lukemisessa, matematiikassa vai luonnontieteissä.

Balducci käytti analyysissaan kansainvälistä PISA-aineistoa vuosilta 2006–2018.

– Tulokset paljastavat johdonmukaisen trendin: tasa-arvoisemmissa maissa tyttöjen vahvuus lukemisessa ja poikien vahvuus luonnontieteissä korostuvat entisestään. Sen sijaan erot matematiikassa näyttävät olevan suurelta osin riippumattomia sukupuolten tasa-arvosta, Balducci sanoo.

Havainnot haastavat käsityksen siitä, että sukupuolierot johtuvat yksinään sosiaalisista rakenteista.

– Tasa-arvoisissa maissa nuoret voivat tehdä valintoja vapaammin omien taipumustensa mukaan, mikä saattaa paradoksaalisesti vahvistaa eroja STEM-alojen sukupuolijakaumassa, Balducci toteaa.

Tutkimus tarjoaa uutta näkökulmaa koulutus- ja tasa-arvopolitiikan kehittämiseen ja korostaa yksilöllisten taipumusten huomioon ottamista.

Väitöstilaisuus tiistaina 17.6.

M.A. Marco Balducci esittää väitöskirjansa ”The gender equality paradox in science, technology, engineering, and mathematics education: a focus on intraindividual academic strengths” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa tiistaina 17.6.2025 klo 12.0 (Turun yliopisto, Publicum, Pub2, Assistentinkatu 7, Turku)

Yleisö voi seurata väitöstä myös etänä osoitteessa https://utu.zoom.us/j/66457608786 (meeting ID: 664 5760 8786).

Vastasväittäjänä toimii apulaisprofessori David Giofrè (University of Genova, Italia) ja kustoksena professori Elina Kilpi-Jakonen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on psykologia.