Nuori poika maski kasvoillaan.

Seminaari: Lasten ja nuorten mielenterveys koronapandemian aikana – mitä on opittu ja mitä seuraavaksi?

29.11.2022 12:15 - 16:00

Suomen kansallismuseon auditorio, Mannerheimintie 34, 00100 Helsinki / Etäosallistuminen

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus ja tutkimuksen lippulaiva INVEST järjestävät seminaarin, jonka aiheena on lasten ja nuorten mielenterveys koronapandemian aikana. Seminaari järjestetään Suomen kansallismuseossa Helsingissä ja sitä voi seurata myös etäyhteyden kautta.

Seminaarissa Turun yliopiston lastenpsykiatrian professori Andre Sourander sekä Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen tutkijat esittelevät ajankohtaisia tutkimustuloksia lasten ja nuorten mielenterveysoireiden ja psykiatristen palveluiden käytön muutoksista pandemian aikana.

Aihetta käsitellään myös pandemian aikaisen päätöksenteon näkökulmasta. Sosiaali- ja terveysministeriön johtava asiantuntija Liisa-Maria Voipio-Pulkki kertoo pandemia-ajan toimista ja tiedosta, jonka pohjalta toimia tehtiin.

Seminaari huipentuu paneelikeskusteluun, jossa asiantuntijat pohtivat, miten ja millaisella päätöksenteolla palvelujärjestelmää tulisi tulevalla hallituskaudella kehittää niin, että se vastaisi lasten ja nuorten tarpeisiin ja tukisi heidän mielenterveyttään. Lisäksi pohditaan, miten kriisiajan oppeja voidaan ottaa huomioon tulevilla hyvinvointialueilla.

Seminaari on suomenkielinen ja se on suunnattu päättäjille, lasten ja nuorten parissa työskenteleville sekä muille aiheesta kiinnostuneille.

Seminaari on maksutonta ja siihen voi ilmoittautua tämän linkin kautta. Viimeinen ilmoittautumispäivä seminaariin paikan päälle on maanantaina 21.11.2022 ja etäosallistumiseen perjantaina 25.11.2022. Paikan päälle osallistuville on tarjolla runsas buffetlounas Museoravintolassa ennen tilaisuuden alkua klo 11:00 lukien. Lisätiedot tapahtumaan ilmoittautuneille osallistujille ja etäyhteyslinkki toimitetaan viimeistään maanantaina 28.11.2022.

Seminaarin ohjelma

12:15 Seminaarin avaus, David Gyllenberg, apulaisprofessori, tutkimuksen lippulaiva INVEST, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus, Turun yliopisto

12:20 Lasten ja nuorten mielenterveysoireiden muutokset koronapandemia aikana, Kaisa Mishina, erikoistutkija, tutkimuksen lippulaiva INVEST, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus, Turun yliopisto

12:40 Psykiatrisen palvelukäytön muutokset lapsilla ja nuorilla koronapandemian aikana, David Gyllenberg, apulaisprofessori, tutkimuksen lippulaiva INVEST, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus, Turun yliopisto

13:00 Tauko

13:10 Voimaperhe-interventio Helsingissä koronapandemian aikana, Andre Sourander, professori, tutkimuksen lippulaiva INVEST, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus, Turun yliopisto

13:30 Kommentti ja koronapandemian vaikutukset mielenterveyteen kansainvälisestä näkökulmasta, Stephan Collishaw, professori, Wolfson Centre for Young People’s Mental Health, Cardiff University

13:50 Kahvitauko

14:10 Mitä tehtiin pandemian aikana ja minkä tiedon varassa?, Liisa-Maria Voipio-Pulkki, johtava asiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö

14:30 Koronapandemian hallinta suomalaisessa sote-järjestelmässä – mitä voimme oppia?, Liina-Kaisa Tynkkynen, dosentti, tutkimuspäällikkö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

14:50 Tauko

15:00 Paneelikeskustelu, panelisteina Andre Sourander (professori, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus, Turun yliopisto), Outi Linnaranta (ylilääkäri, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos), Sofia Virta (kansanedustaja, Eduskunnan mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan jäsen), Mari Ahlström (palvelualuejohtaja, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue) ja Vilhelm Vähäsilta (Suomen Lukiolaisten Liiton varapuheenjohtaja)

15:45 Seminaarin lopetus, Marjo Kurki, erikoistutkija, Itla – Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö, Turun yliopisto, ohjelmajohtaja, STN-ohjelma PANDEMICS

Lisätietoja seminaarista: David Gyllenberg, davgyl@utu.fi

Seminaarin puheenvuoroissa esitellään tutkimustuloksia, jotka pohjautuvat Suomen Akatemian rahoittamaan hankkeeseen, jossa tarkastellaan psykiatrisia oireita ja psykiatristen palveluiden käyttöä lasten ja nuorten keskuudessa ennen pandemiaa ja sen aikana.

INVEST on Turun yliopiston ja THL:n yhteinen tutkimuskeskus sekä Suomen Akatemian tutkimuksen lippulaiva. Tavoitteemme on tarjota Suomelle ja muille yhteiskunnille nykyistä tasa-arvoisempi sekä taloudellisesti, väestöllisesti ja sosiaalisesti kestävämpi hyvinvointivaltiomalli.