Inviting poster to the makeathon.

EC2U Makeathon ‘Re-invent the Future’ kutsuu opiskelijoita ja tutkijoita etsimään tulevaisuuden suuntaa 6.–7.5.

Turun yliopisto järjestää kuuden eurooppalaisen yliopiston kanssa EC2U-allianssin  Makeathon ‘Re-invent the Future’.  Neljästä paikallisesta haasteesta kaksi on laatinut tutkimuksen lippulaiva INVEST.  EC2U Makeathon järjestetään 6.–7.5.2024 Yrittäjyyntila Konttorissa Hämeenkatu 9:ssä.

Hybriditapahtumana järjestettävä EC2U Makeathon koostuu seitsemässä eurooppalaisessa yliopistokaupungissa samanaikaisesti järjestettävistä tapahtumista sekä Euroopan laajuisesta virtuaalisesta tapahtumasta. Se kokoaa osallistujat tekemään yhteistyötä tiimeissä ja vastaamaan ajankohtaisiin haasteisiin 24 tuntia kestävässä Makeathonissa. Tapahtuma on myös kilpailu, jossa  tuomaristo palkitsee innovatiivisimpia ratkaisuehdotuksia esittäneet tiimit. Tapahtuma on tarkoitettu opiskelijoille, mutta myös tutkijat ja muu yliopiston henkilökunta ovat tervetulleita mukaan.

Osallistujat voivat ilmoittautua ratkaisemaan paikallisia Turun haasteita tai virtuaalisia eurooppalaisia haasteita. INVESTin esittämistä haasteista kaksi otettiin mukaan kilpailuun. Kaikkien yliopistojen yhteiset teemat ovat:

• Wellbeing & Happiness
  • Diversity & Inclusion
  •  Nature & Sustainability
  • Peace & Democracy

INVESTin tarjoamista haasteista mukaan päätyi kaksi tehtävä.

Toisessa haastetaan osallistujat keksimään sellaisia toteuttamiskelpoisia käytännön ratkaisuja, joilla taataan eri alueilla asuville peruskoulun päättäville nuorille yhtäläiset mahdollisuudet osallistua heille mieluiseen  toiseen asteen koulutukseen. Koulutuksen tulee myös tarjota riittävät edellytykset pärjätä elämässä myös tulevaisuudessa sekä antaa hyvät ja tasapuoliset valmiudet hakeutua kolmannen asteen opintoihin.

Toisessa haastetaan etsimään keinoja, millä yhteiskunnallisilla toimenpiteillä yksinäisyyttä voitaisiin vähentää? Yksinäisyys on viime vuosina lisääntynyt Suomessa merkittävästi, ja se on yhteydessä esimerkiksi kiusaamiseen, alkoholismiin, terveys- ja mielenterveysongelmiin sekä työstressiin.

>> Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan viimeistään 21.4.