KiVa-koulu Paraguayssa

Libertyn koulu Paraguayssa on käyttänyt KiVa-ohjelmaa yli neljä vuotta. KiVa-kouluksi pääseminen ei ollut helppoa — nyt Liberty on kuitenkin ylpeä, tyytyväinen ja aktiivinen jäsen maailmanlaajuisessa KiVa-koulujen yhteisössä

Libertyn koulu sijaitsee San Lorenzossa pääkaupungin Asuncionin laitamilla. Se on kaksikielinen koulu, jossa opetuskielinä on sekä espanja että englanti ja jossa on luokkia esikoulusta lukioon.

— Koulumme oli yksi ensimmäisistä Paraguayssa, joka tunnisti kiusaamisen 1990-luvulla. Aluksi toteutimme kampanjan, joka oli käytössä Yhdysvalloissa ja jonka pohjalta loimme omat ohjeemme kiusaamista vastaan, kertoo koulun johtokunnan jäsen Olivia Pettengill.

— Kun Suomi sai maailmanlaajuista julkisuutta ja huomiota erinomaisesta koulutusjärjestelmästään, kuulimme KiVa Kiusaamisen vastaisesta ohjelmasta ensimmäistä kertaa. Kiinnostuimme ja innostuimme oppimaan lisää tästä ohjelmasta, Pettengill kertoo.

Pettengill kollegoineen olivat vakuuttuneita siitä, että KiVa-ohjelma olisi vastaus heidän haasteisiinsa kiusaamisen vastaisessa työssä, ja he ottivat lopulta suoraan yhteyttä KiVa-ohjelman kansainväliseen projektipäällikköön Johanna Alaseen Suomessa.

— Lopulta Johanna ja hänen ryhmänsä tulivat vierailulle luoksemme. Olimme iloisia saadessamme vihdoin vastauksia kysymyksiimme, ja rakastuimme täysin KiVaan, kertoo Pettengill.

” Matkustimme Suomeen asti voidaksemme esitellä ja toteuttaa  ainutlaatuista KiVa-ohjelmaa koulussamme.”

Pettengillin ja hänen kollegoidensa seuraava askel oli tulla vierailulle Suomeen oppimaan lisää KiVa-ohjelmasta ja näkemään, miten ohjelmaa toteutetaan suomalaisissa kouluissa. Vierailun jälkeen Libertyn koulu sai KiVa-lisenssin Argentiinassa toimivalta KiVa-ohjelman lisensoidulta kumppanilta, Instituto Escalaelta. KiVa-tiimi perustettiin ja koulutus pääsi alkamaan.

— On ollut ilo tavata ja työskennellä yhdessä Libertyn koulun ja sen omistautuneen KiVa-tiimin kanssa! En ole aiemmin kohdannut tällaista päättäväisyyttä ja intohimoa toteuttaa ohjelmaamme, Alanen sanoo.

— Yleensä paikalliset yhteistyökumppanimme tarjoavat ohjelmaa kyseisen maan kouluille. Paraguayssa meillä ei kuitenkaan ollut tällaista kumppania emmekä näin ollen voineet ensin tarjota ohjelmaa Libertyn koululle. Lopulta löysimme ratkaisun Argentiinalaisen kumppanimme Insituto Escalaen avulla ja Libertyn koulu sai vihdoin käyttöönsä ohjelman, jota he kovasti halusivat, Alanen jatkaa.

Kiusaaminen ei katoa, mutta asenteita sitä kohtaan voidaan muuttaa

Nyt, neljä vuotta sen jälkeen, kun Libertyn koulu liittyi KiVa-ohjelmaan, koulussa on oma kokenut ja aktiivinen KiVa-tiimi: opetussuunnitelman koordinaattori Carolina Torreani KiVa-tiimikoordinaattorina sekä keskikoulun opettaja Angela Aguayo ja neljännen luokan opettaja Irma Castelli tiimin jäseninä.

— Kiusaaminen on aito ongelma koulussamme ja yleisesti Paraguayssa. Perinteisen kasvokkain tapahtuvan kiusaamisen lisäksi nykyään sosiaalisen median kanavissa ja ryhmissä on paljon nettikiusaamista. Olemme pitäneet KiVaa erittäin tehokkaana ja järjestelmällisenä tapana taistella sitä vastaan. Pidämme ohjelman vaiheittaisesta lähestymistavasta, Torreani sanoo.

— Olemme onnistuneet toteuttamaan ohjelman opettajiemme ja henkilökuntamme keskuudessa, mutta pyrimme jatkuvasti parantamaan prosessejamme ja saamaan kaikki opettajat ja myös perheet mukaan ohjelmaan, Castelli kertoo.

— Ensisijainen haasteemme on ehdottomasti vanhemmat. He ovat hyvin mukana lastensa koulutuksessa täällä Paraguayssa. Meidän täytyy saada heidät ymmärtämään KiVa-ohjelman filosofiaa, Castelli jatkaa.

— KiVa eroaa hyvin paljon muista kiusaamisen vastaisista ratkaisuista. Mukana eivät ole vain kiusaaja ja ahdisteltu oppilas — koko luokka tai ryhmä sitoutuu siihen, että kiusaaminen tunnistetaan eikä sitä suvaita. KiVa-ohjelmassa painopiste on koko kouluyhteisössä ja se sitouttaa koko ryhmän tunnistamaan ja keskustelemaan kiusaamisesta sekä taistelemaan sitä vastaan yhdessä, Torreani kertoo.

— Vanhemmat ovat usein kärsimättömiä: heidän on vaikea ymmärtää, että KiVa-ohjelma ei saa kiusaamista katoamaan vaan tekee siitä näkyvää ja tarjoaa työkaluja ja menetelmiä sen estämiseksi, Pettengill lisää.

Libertyn koulun KiVa-tiimi on erittäin tyytyväinen KiVa-koulutukseen ja myös koulujen KiVa-oppitunteihin.  — Koulussa ja KiVa-oppitunneilla on paljon resursseja, materiaaleja, videoita ja pelejä. Saamme aina apua niiden käyttämisessä tai muissa ongelmissa tai kysymyksissä, joita meillä ohjelman kanssa saattaa olla, Torreani kertoo.

KiVa-ohjelman kehitysaloitteena hän ehdottaa entistä enemmän maailmanlaajuista yhteistyötä, kokemusten jakoa ja viestintää KiVa-koulujen välillä.
— Haluaisimme olla enemmän yhteydessä KiVa-kouluihin eri maissa. Olisi mahtavaa saada vaihto-ohjelmia opettajille tai ehkä myös opiskelijoille! Torreani sanoo — ja hänen tiimiläisensä Aguayo ja Castelli ovat samaa mieltä.

KiVa Koulu on innovatiivinen, palkittu, näyttöön perustuva kiusaamisen vastainen ohjelma, jota on kehitetty Turun yliopistossa käyttäen huippututkimusta kiusaamisesta ja sen mekanismeista. KiVa-ohjelmaa toteutetaan maailmanlaajuisesti Suomesta Uuteen-Seelantiin, Chilestä Britanniaan. Tällä hetkellä KiVa-kouluja on 21 maassa.

Teksti: Kati Kaarlehto
Kuva: Liberty School

Alkuperäinen artikkeli julkaistu englanniksi Turun yliopiston sivuilla