Panelistit keskustelemassa.

Koronapandemia vaikutti lasten ja nuorten mielenterveyteen – hoidon viivästyminen merkittävä kansanterveydellinen ongelma

Koronapandemia ja siihen liittyvät rajoitustoimet vaikuttivat lasten ja nuorten mielenterveyteen. Pandemian alussa lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden käyttö kuitenkin laski Suomessa. Kokonaan hoitamatta jääneet nuorten mielenterveysongelmat ja hoidon viivästyminen ovat merkittävä kansanterveydellinen ongelma.

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen ja tutkimuksen lippulaiva INVESTin 29.11.2022 järjestämässä seminaarissa esiteltiin tuoreita tutkimustuloksia pandemian vaikutuksista lasten ja nuorten mielenterveyteen ja erikoissairaanhoidon diagnooseihin.

Tutustu seminaarin koosteeseen.

Osaa tutkimuksista on rahoittanut Suomen Akatemia.

Seminaarissa kuultiin myös päättäjiä, viranomaisia ja nuorten edustajia. Tapahtuman päättäneessä paneelikeskustelussa luodattiin ratkaisuja, joiden avulla järjestelmää voitaisiin kehittää tasa-arvoiseksi ja kriisinkestäväksi. Paneelissa (kuvassa) keskustelivat Suomen Lukiolaisten Liiton varapuheenjohtaja Vilhelm Vähäsilta, kansanedustaja Sofia Virta, THL:n ylilääkäri Outi Linnaranta, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelualuejohtaja Mari Ahlström ja Turun yliopiston professori, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen johtaja Andre Sourander.

“Meidän todellinen haasteemme on rakentaa sellaisia lasten ja nuorten mielenterveyspalveluja, jotka vastaavat väestön tarpeisiin myös kriisiolosuhteissa. Voimaperheiden kaltaiset digiavusteiset ohjelmat ovat yksi ratkaisu tähän haasteeseen”, professori Andre Sourander totesi puheenvuorossaan.

Lasten ja nuorten psykiatriset oireet ja palvelujen käyttö ennen COVID-19-epidemiaa ja sen jälkeen -seminaarin kooste (pdf)

Uutinen: Päättäjille ja viranomaisille suunnatussa seminaarissa käsiteltiin korona-ajan oppeja lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden kehittämisessä